De ce fac introducerea asta aparent inutilă şi nu trec direct la recenzie? Asta pentru că "3-Iron" este unul dintre primele filme coreene pe care le-am văzut şi care mi-au deschis calea către o altă lume.
"3-Iron" (Empty House / Bin-jip) este un film din 2004 regizat, scris, montat şi produs de Kim Ki-duk, unul dintre cei mai provocatori regizori din lume. Din punctul meu de vedere, încă nu ştiu care-i cel mai bun film al regizorului: acesta sau "Samaritan Girl"? În lumea lui Ki-duk Kim personajele vorbesc puţin spre deloc, femeile abuzate sexual nu îşi pot schimba stilul de viaţă, iar anumite scene sunt interpretabile intervenind suprarealismul. Cadrele sale sunt impecabile (mai ales în: The Isle, 2000; Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring, 2003 şi The Bow, 2005), scenariile sale pot fi ireale şi simbolice (The Isle, 2000; Bad Guy, 2001) dar şi bine gândite (Samaritan Girl, 2004).
În "Casa goală" autorul a găsit un echilibru perfect între fantezie şi realitate, seriozitate şi ridicol. Filmul este o dramă cu o poveste imprevizibilă, uşor de urmărit, cu puţin dialog şi având o atmosferă captivantă. Nu este nici prea violent, nici prea scârbos, nici prea complicat. Filmul are o notă bună pe imdb şi aş zice că-i pentru toată lumea, deşi nu poţi să-i mulţumeşti pe toţi.
Care-i povestea?
Este vorba despre un tânăr (să-i zicem Mutulică, pentru că nu vorbeşte deloc în film) care intră în casele oamenilor atunci când aceştia nu sunt acasă. Dar ce face acest Mutulică în casele bieţilor oameni? Mănăncă, doarme, (se) spală, joacă golf, repară lucruri prin casă şi îşi face poze (selfie-uri) cu diferite obiecte din casă.
Continuarea poveştii, spoilere, interpretare
Dacă unul nu era de ajuns, acum sunt două persoane care intră în casele oamenilor ca şi cum ar fi nişte muşte în vizită. Este vorba despre Mutu şi noua sa prietenă, Muta care îşi petrec timpul uitându-se la tv, ascultând muzică arăbească, consumând alcool şi făcându-şi poze împreună cu obiectele pe care ei nu le deţin.
Frustrat şi bătut, Mutulică îşi consumă energia negativă jucându-se golf într-o manieră proprie. Noua sa prietenă încearcă să-l oprească, dar el nu doreşte acest lucru. Din punctul ei de vedere bănuiesc că unul dintre motive ar fi faptul că i-ar aduce aminte prea mult de vechea ei viaţă, adică de iubitul ei agresiv când se juca golf.
O veste proastă nu vine niciodată singură, pentru că una din bile lansate de Mutu loveşte destul de grav o persoană în cap. Mutulică trece de la furie la şoc la plâns în câteva minute, apoi în următoarele scene îi vedem pe cei doi protagonişti sărutându-se într-o casă care nu le aparţin.
Singura problemă minoră pe care o am cu acest film este felul prin care regizorul a trecut peste acest moment delicat. Dacă era după mine, aş fi eliminat următoarea idee (de mai jos) din poveste şi aş fi insistat pe scena asta mai mult.
În următoarea casă spartă, cei doi descoperă un barbat mort şi mult ketchup pe podea, iar aceştia în loc să părăsească coşmelia fac greşeala de a-l îngropa pe nene, de care s-au ocupat să-l împacheteze bine pentru excursia sub pământ, de parcă ar fi fost vreo rudă dragă de-a lor. Decedatul nu e chiar singur pe lume, are un fiu care doreşte să-l vadă dar în schimb îi vede pe cei doi hoinari în casa lui.
De data asta, au fost daţi pe mâna poliţiei, iar Mutulică a fost desemnat capul răutăţilor de către detectivul care se ocupă de acest caz. Ea scapă că e fată. Lucrurile cumva se clarifică, se dezgroapă cadavrul, iar din autopsie aflăm că motivul morţii a fost cancerul pulmonar. Detectivul îl contactează pe soţul Mutei, acesta vine şi o duce acasă, apoi vrând să se răzbune pe tânărul infractor, acesta aranjează ($) cu detectivul o întâlnire exclusivistă cu eroul nostru. Soţul i-o plăteşte Mutului cu aceeaşi monedă, apoi detectivul dându-se cocoş pe lângă rănit este sugrumat de către acesta.
Mai departe, îl vedem pe Mut la zdup, alături de alţi deţinuţi, acesta nu se înţelege prea bine cu ei şi prin urmare este transferat într-o celulă de unul singur. În solitudine, eroul nostru se antrenează să fie omul invizibil prin nişte mişcări numai de el ştiute. Se joacă cu gardianul de câteva ori, dar umbra sa îl trădează şi îşi ia bătaie de fiecare dată.
Perfecţionându-şi îndemânările de fantomă, Mutu îşi ia revanşa în faţa gardianului şi-l atacă fără ca acesta să-l poată vedea. Ce am observat a două oară când am văzut acest film a fost faptul că regizorul a folosit sunetele de lovire a bilei de golf atunci când Mutu l-a bătut pe gardian. Mi s-a părut amuzant acest aspect. Bulversat, gardianul îl ameninţă cu moartea pe acesta şi cheamă întăriri. Tânărul condamnat se predă şi ajungem la finalul filmului.
- Primul final (real) al filmului este reprezentat de moartea eroului nostru, pe care nu o vedem dar o interpretăm astfel după ameninţarea cu moarte a gardianului şi mai ales pentru ce va urma în continuare.
- Al doilea final (fantastic) este reprezentat de evadarea nedifuzată din închisoare a fantomei Mutului şi de răzbunarea acesteia asupra detectivului bătăuş, prin lovirea cu crosa de golf a bilelor în corpul său, pe nevăzute. Apoi de infiltrarea sa în casa cuplului, rămânând invizibil pentru soţ şi real pentru Ea.
Întrebarea mea legată de finalul filmului este: Prezenţa eroului în viaţa ei este rodul imaginaţiei acesteia sau este dorinţa lui muribundă de a fi cu ea?
Personaje:
Mutulică (Hyun-kyoon Lee)
De fapt am minţit, el vorbeşte, numai că noi, spectatorii nu-l vedem atunci când o face. Singura dovadă că acesta vorbeşte este atunci când detectivul îi spune fiului decedatului că tatăl său a fost îngropat lângă apartamentul său. Această informaţie a fost scoasă cu forţa de către detectiv de la "mut". Ştim despre el că deţine o motocicletă, că se pricepe la reparat lucruri prin casă şi că a terminat o facultate.
Ea (Seung-yeon Lee)
Este sau a fost fotomodel (o vedem în reviste şi tablouri), vorbeşte puţin şi suferă mult de pe urma relaţiei cu iubitul ei. Deşi este agresată fizic de atâtea ori, nu ştim dacă motivul pentru care ea mai stă cu el rezultă de pe urma siguranţei financiare pe care el o are sau din cauza faptului că ea nu este o persoană puternică capabilă de decizii pe cont propriu. Sau poate chiar îi place să fie bătută.
Soţul/Iubitul (Hyuk-ho Kwon)
El este genul de iubit care şi-ar bate prietena dacă aceasta nu-i oferă sex pe pâine la orice oră, apoi şi-ar cere scuze.
Este genul de bărbat care i-ar spune iubitei că a udat o planta sau că a trimis bani părinţilor ei, ca să-i arate cât de mult s-a schimbat şi cât de mult o iubeşte. Un fel de LOVE ME NOW forţat.
Detectivul (Dong-jin Park)
Atunci când te întreabă ceva ar fi bine să-i răspunzi. Şi să nu te uiţi direct în ochii lui pentru că vei primi o mama de bătaie.
Acest om te consideră vinovat înainte de judecată, ba chiar e posibil să te învinovăţească pentru lucruri pe care nici nu le-ai comis.
În plus, sunt şanse ca el să primească bani de la alţii ca să fii bătut.
Dacă nu-l asculţi, te bate. Dacă îl ataci, te omoară. Îşi respectă promisiunile. Este călăul nostru. N-are chef de jocuri şi nu-i plac fantomele.
"Mai ai nevoie de antrenament. Şi ai grijă de umbra ta."
Ultima oară când o sa afli că vreun obiect pe care-l credeai stricat din casa ta funcţionează, să ştii că vreun invitat nepoftit ţi l-a reparat.
No comments:
Post a Comment